A futómű szervíz konyhanyelven

Mikor jön szóba a futómű szervíz?

Hát nálam főleg akkor, ha nem értem, mire ment el már megint annyi pénz a kocsival kapcsolatban. A futómű szervíz alkalmasint egy misztikum, ahol, ha egy dolgot megmozgatsz, mintha méhkasba nyúltál volna, csőstül jön az áldás. A futómű beállítás viszont egy elkerülhetetlen, szükségszerű dolog, ha valaki autót vezet. Erre a gyártók is fel vannak készülve, úgyhogy öröm az ürömben, hogy szinte minden alkatrész magában is kapható, nem kell egyszerre nyúlni az egészhez. Az más kérdés, hogy a végére így érezzük, mert egy helyen megpiszkálod, máshol is meg kell. Viszont a megfelelő futómű szervíz elengedhetetlen a kocsi vezetéséhez, rossz beállításokkal, vagy éppen elkopott futóművel vezetni egy ideig csak kényelmetlen, aztán balesetveszélyes is. Úgyhogy nem ez az a költség, amin spórolni lenne érdemes.

Miért szükséges a futómű szervíz?

A futómű maga egy nagyon összetett és bonyolult rendszer, de igazából minden kisfiú álma. Nem véletlen, hogy anno nagyapáink és apáink maguk bütykölték az autóikat, ami persze vagy jól sült el, vagy nem, de én biztos vagyok benne, hogy van, ebben valami perverz élezet. Mindenesetre akad itt rugó, lengőkar, lengéscsillapító, stabilizátor, ágyazások, kerék és kerékagy, meg maga a gumiabroncs. A futómű szervíz valójában azt jelenti, hogy ezt a sok kis kapcsolódási pontot és kütyüt mind ellenőrzik. Végtelenül pontosan kell mindennek klappolnia ahhoz, hogy százharmincnál se csörögjön, csattogjon vagy essen szét az autó. Ha viszont olyan végtelenül pontosan állítják be gyárilag és ugyanilyen végtelenül pontosan állítják be a műhelyben, akkor miért kell olyan gyakran állítgatni?

Nem kell mindjárt emberi hibára gyanakodni, ez sajnos egy egyszerű velejárója a használatnak. Akármilyen tökéletes is volt a legutóbbi futómű szervíz, egyre másra pakoljuk rá a kilométereket, megyünk hegynek fel, le, padkára fel, padkáról le, nem a legkiválóbb minőségű utakon zötykölődünk, ha esetleg megspékeljük a hétvégét egy horgászkirándulással, amikor a tóhoz egy szántón keresztülvágó földúton jutunk el, ne csodálkozzunk, ha ismét időszerűvé válik a futómű szervíz. Az egymáshoz rögzített alkatrészek a használat során elkezdenek egymáshoz képest elmozdulni és ebből lesz az, hogy valami nem stimmel, csak nem tudunk rátapintani vezetéskor, mi is az?

Honnan tudjam, hogy a futómű szervíz időszerű?

Nem lehet erre egyértelmű kilométerállásokat mondani, hiszen sokban függ attól, milyen minőségű utakon és milyen stílusban vezetünk, vagyis, minek tesszük ki az autónkat. Futómű szervíz után sóhajt az autó, ha szokatlan hanghatások kísérik a vezetésünket, de ez nem mindig látványos hirtelen jelenik meg, lehet nem fog feltűnni, ha fokozatosan szoktunk hozzá. Érdemes az abroncskopásra olykor vetni egy pillantást. Szükséges lehet egy Cool-Mobil futómű szervíz, ha azt látjuk, hogy asszimetrikusan, vagy pont, hogy nagyon egyenetlenül, szinte foltokban kopik a gumi. A kormányzás is nyomra vezethet bennünket, ha mást nem, ez egy idő után biztosan szemet szúr. Ha az autó, akkor megy egyenesen egy sík útszakaszon, amikor a kormánykerék elfordítva áll, akkor nem árthat egy futómű szervíz. Ugyanilyen intő jel, ha egyszerűen húz valamerre a kocsi elengedett kormány mellett, vagy nehézkes a szervo, nekünk kell erővel visszatekerni a kormányt. Persze amint egy gonddal megjelentünk a műhelyben, a futómű szervíz után rögtön kiderül, hogy még három alkatrészt kéne cserélni. Nem kell rögtön a szakik zsugoriságára gyanakodni, ez sajnos egy megszokott történet. Ugyanis a gyárilag beállított futómű minden egyes kis elemének azonos az élettartama. Összetartó kis közösségben közösen öregednek, közösen lazulnak el. Ebbe a rendszerbe, ha beteszünk egy ifjú titánt, az kifejezetten feszesen fog állni a többihez képest, ez a feszültség pedig meggyorsítja a megroggyant társak kopását. Ezért kissé csalóka, hogy a futómű minden eleme külön külön cserélhető. Pénztárcánkat jobban kíméli, hogy csak egyesével kell pótolni őket, de előbb utóbb az egészre sor kerül.

A futómű szervíz menete

A szervízeléskor minden apró elem illeszkedését, kacsolódását átnézik, a javítások után pontos, olykor lézertechnikát alkalmazó műszerekkel mérik le, hogy a beállítások pontosak-e. A futómű szervíz lényege, hogy ezek a paraméterek megfeleljenek az eredeti gyári beállításoknak, de legalábbis a minimális határértékeken belül maradjanak. Rengeteg paraméter van, de három alapra vezethetők vissza. A kerékdőlés az az érték, ami megmutatja, hogy a kerék síkja mennyire tér el a függőlegestől. Fontos, hogy egy tengelyen lévő kerekeknek azonos legyen a síkja, különben az autó egyik irányba húzni fog. A futómű szervíz másik alapértéke a kerékösszetartás. Ez is a kerekeket vizsgálja, mondhatni azt méri, mennyire „bandzsítanak” a kerekek, mennyire állnak befelé, vagy kifelé. Értelemszerűen az a jó, ha egymással és egy egyenes, sík úttal párhuzamosak. A harmadikként kiemelt mérce az utánfutás, ami azt segíti, hogy a kormányzott kerekek gyorsan beálljanak az új irányba.

Ha nem szeretnénk túl gyakori vendéggé válni a szervízben, érdemes nem vadállat módra felhajtani a padkákra, kikerülni a kátyúkat, lassan áthaladni a buckákon, fekvőrendőrökön. Egy egy ilyen zökkenésnél áll fenn leginkább a veszélye annak, hogy a futóműben valami meglazul, vagy elkopik.